Καλλιέργεια της Δημιουργικότητας

Δημιουργικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
Σχολικό Έτος 2021-2022
1ο Πρότυπο ΓΕ.Λ. Θεσσαλονίκης - Μανόλης Ανδρόνικος

 
Στο πλαίσιο της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στο 1ο Πρότυπο Λύκειο Θεσσαλονίκης «Μανόλης Ανδρόνικος» οι μαθητές/μαθήτριες είχαν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικά και πολιτιστικά προγράμματα. Στα προγράμματα αυτά σε συνδυασμό με την ύλη του Μαθήματος των Θρησκευτικών οι μαθητές/μαθήτριες με δημιουργικό τρόπο κατέκτησαν γνώσεις σχετικές με τη θρησκεία και τον πολιτισμό, καλλιέργησαν στάσεις και αξίες σχετικές με την αποδοχή της ετερότητας και ανέπτυσσαν δεξιότητες και ικανότητες, οι οποίες συνδέονται με τον θρησκευτικό γραμματισμό και την κοινωνικοποίησή τους. Οι δραστηριότητες και το παράγωγο υλικό συνδέονται με τις βασικές αρχές της βιωματικής, ενεργής και ομαδοσυνεργατικής μάθησης καθώς και της διαφοροποιημένης διδασκαλίας σε διερευνητικό πεδίο.
 
Ειδικότερα οι μαθητές/μαθήτριες της Α΄ Λυκείου συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Educ8, για το οποίο είναι υπεύθυνη για τον Ορθόδοξο χώρο η «Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου». Η συμμετοχή του 1ου Πρότυπου Λυκείου «Μ. Ανδρόνικος» είχε την έγκριση του ΙΕΠ .Το πρόγραμμα Educ8 έχει ως βασικό σκοπό την αντιμετώπιση του θρησκευτικού φανατισμού και της ριζοσπαστικοποίησης, της μισαλλοδοξίας και της πολιτικο-θρησκευτικής πόλωσης των εφήβων και των νέων.
 
Οι μαθητές/μαθήτριες δημιούργησαν στο πλαίσιο του προγράμματος ποιήματα, προσευχές, αφίσες και ζωγραφικά έργα, τα οποία αναδεικνύουν τρόπους αντιμετώπισης της βίας με θρησκευτικό υπόβαθρο, αναδεικνύουν τη σπουδαιότητα της αποδοχής των ετεροτήτων, επισημαίνουν την ανάγκη για επικράτηση της ειρήνης και της αρμονικής συνύπαρξης των διάφορων κοινοτήτων στις σύγχρονες πλουραλιστικές κοινωνίες. Επιπρόσθετα ασχολήθηκαν δημιουργικά με θέματα ευαισθητοποίησης των πολιτών για την προστασία του περιβάλλοντος με βάση τα κείμενα της Ορθόδοξης παράδοσης και των αγίων της Εκκλησίας.
 
Στο Πρόγραμμα «Βυζαντινά μνημεία πόλεως Θεσσαλονίκης», οι μαθητές/μαθήτριες εξερεύνησαν τα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης, τα παρουσίασαν και δημιούργησαν Google maps, οι οποίοι μπορούν να λειτουργήσουν ως τουριστικοί οδηγοί. Στο πρόγραμμα συνεργάζεται και η μαθηματικός, κα Αρχοντία Γραμματικοπούλου. Η Β΄ Λυκείου έλαβε μέρος στο εκπαιδευτικό πολιτιστικό πρόγραμμα «Θρησκευτικά μνημεία του τόπου μου». Οι μαθητές/μαθήτριες εξερεύνησαν τα μνημεία των Τριών Μεγάλων Μονοθεϊστικών θρησκειών (Ιουδαϊσμός, Χριστιανσιμός, Ισλάμ) της Θεσσαλονίκης, τα παρουσίασαν και δημιούργησαν Google maps, οι οποίοι μπορούν να λειτουργήσουν ως τουριστικοί οδηγοί. Στο πρόγραμμα συνεργάζεται και η μαθηματικός κα Αρχοντία Γραμματικοπούλου.
 
Η Β΄ Λυκείου έλαβε μέρος στο project: «Οι θρησκείες για την ειρήνη του κόσμου». Το project αποτελεί συνέχεια του κύκλου μαθημάτων της διδακτέας ύλης για τις Μεγάλες και Ζωντανές θρησκείες του κόσμου. Στο project οι μαθητές/μαθήτριες δημιούργησαν έργα που αναδεικνύουν τις ανθρωπολογικές διαστάσεις των θρησκειών, τη διδασκαλία τους για την ειρήνη και υπογραμμίζουν ότι ο ιερός πόλεμος και η βία με θρησκευτικό υπόβαθρο αποτελούν εκτροπές της θρησκευτικής πίστης.
 
Στο πλαίσιο των μαθημάτων των Θρησκευτικών και της Φιλοσοφίας η Β΄ Λυκείου διερεύνησε θέματα, όπως η ευθανασία, η πολυπολιτισμική συνύπαρξη, μέσα από τη μελέτη περίπτωσης, debate, τον έντεχνο συλλογισμό και το εκπαιδευτικό δράμα.
 
Όλες οι τάξεις δημιούργησαν εργασίες σε μορφή δοκιμίου ή κειμένου για το ιστολόγιο του σχολείου με τα ακόλουθα θέματα: «Θρησκεία και Επιστήμη» , «Θρησκεία και Τεχνολογία», «Ορθόδοξη ηθική και βιοηθική στη Γενετική», «Το φυσικό  περιβάλλον στη ζωή της Εκκλησίας» (Γ΄ Λυκείου), «Προσωπικότητες του Χριστιανικού χώρου και των θρησκειών», «Χριστιανισμός και Heavy metal μουσική», «Αγίες και Άγιοι ως οδοδείκτες για τη ζωή μας (Β΄ Λυκείου & Α΄ Λυκείου). Τέλος όλες οι τάξεις  συμμετείχαν σε ένα διαδραστικό παιχνίδι εξερεύνησης και ανακάλυψης γνώσεων στον Ι.Ν Αγίου Θεράποντα Κ. Τούμπας Θεσσαλονίκης, με θέμα «Αναζητώντας την πορεία μας από τον Γολγοθά στην Ανάσταση …μέσα από την εκκλησιαστική τέχνη». Θεολογία, ιστορία, λατρεία, τέχνη, παιχνίδι και προσωπικά βιώματα δημιούργησαν ένα οδοιπορικό άμεσα συνδεδεμένο με τη γιορτή του Πάσχα και τις εμπειρίες των μαθητών/μαθητριών σε αναστάσιμο πλαίσιο.
 
Πολλές δραστηριότητες έχουν αναρτηθεί στο εκπαιδευτικό – θεολογικό ιστολόγιο «Η τέχνη του θεολογείν» (διαθέσιμο στο https://ntsireve.blogspot.com/  ), ενώ σύντομα θα αναρτηθούν και οι υπόλοιπες εργασίες-δραστηριότητες.

Ο διδάσκων,

Νικόλαος Τσιρέβελος,

Θεολόγος

ΔΡΑΣΕΙΣ CLIL
Σχολικό Έτος 2021-2022

1ο Πρότυπο ΓΕ.Λ. Θεσσαλονίκης - Μανόλης Ανδρόνικος

Στο πλαίσιο του Σχεδίου Erasmus+ KA121 Accreditation και της Β΄ φάσης της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και προκειμένου να ενισχυθεί η δημιουργικότητα των μαθητών άρχισε μια σταδιακή εφαρμογή της μεθόδου CLIL σε διάφορα αντικείμενα. Έτσι σε συνέχεια των περσινών δράσεων υλοποιήθηκαν και φέτος διδασκαλίες με τη μέθοδο CLIL με τη μορφή “CLIL showers” στα αντικείμενα της Ιστορίας και της Βιολογίας.

Στο μάθημα της Ιστορίας της Β Λυκείου εφαρμόστηκε η μέθοδος με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών Δημητρίου Σαλονικίδη και Γιάννη Μωυσίδη στο Τμήμα Β2 για 4 συνολικά διδακτικές ώρες. Η ενότητα που επιλέχθηκε να προσεγγιστεί με τη μέθοδο αυτή ήταν οι Σταυροφορίες. Οι μαθητές μετά από μια σύντομη εισαγωγή στη θεματική με τη μορφή αφόρμησης εργάστηκαν με Φύλλο Εργασίας και παρήγαγαν προφορικό και γραπτό λόγο στα αγγλικά σε συγκεκριμένα κειμενικά είδη για θέματα που σχετίζονταν τόσο με αυτήν καθ’ εαυτήν την ιστορική διάσταση του θέματος, όσο και με τις προεκτάσεις του στο σήμερα.

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να δείτε το Φύλλο Εργασίας που δόθηκε στους μαθητές.

https://docs.google.com/document/d/1r5-9wGV-T1Gzz9DeIB73gGCVcNWxva96/edit?usp=sharing&ouid=109889804491178716104&rtpof=true&sd=true

Όσον αφορά το μάθημα της Βιολογίας Α΄ τάξης Λυκείου, στο 1ο βασικό κεφάλαιο «Το κυκλοφορικό σύστημα» ενσωματώθηκαν στην διδασκαλία παιχνίδια, διδάχθηκαν ενότητες με την μέθοδο Clil και δημιουργήθηκαν ομαδοσυνεργατικά posters με στόχο την ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών, την διαμορφωτικού τύπου αξιολόγηση, την ενεργή συμμετοχή των μαθητών, και την δημιουργία θετικού μαθησιακού κλίματος μέσα στην τάξη.

Στο τμήμα Α1 μετά την σύμφωνη γνώμη των μαθητών οι ενότητες: του κυκλοφορικού συστήματος «η καρδιά» και «τα αιμοφόρα αγγεία» διδάχθηκαν στην αγγλική γλώσσα με την μέθοδο Clil, η δράση είχε διάρκεια 3 διδακτικές ώρες. Για τον λόγο αυτό σχεδιάστηκαν 2 φύλλα εργασίας τα οποία έπρεπε να συμπληρωθούν μετά την παρακολούθηση του αντίστοιχου ολιγόλεπτου video. Στο τέλος των φύλλων εργασίας υπήρχε ανατροφοδότηση με τις ενδεικτικές απαντήσεις. Η παρέμβαση έγινε για να εξοικειωθούν οι μαθητές με την διεθνή ορολογία και να χρησιμοποιήσουν την Αγγλική γλώσσα σε ένα διαφορετικό πλαίσιο από αυτό που έχουν συνηθίσει. Ο στόχος ήταν και πάλι η διαμορφωτικού τύπου αξιολόγηση των μαθητών και η δημιουργία θετικού κλίματος μέσα στην τάξη. Για να δείτε τα φυλά εργασίας :

https://docs.google.com/document/d/1mc1YqxMLc2X5L9dghxnv1bOArA_uHJOL/edit?usp=sharing&ouid=105155331475691488237&rtpof=true&sd=true

Καλλιέργεια δημιουργικότητας Μαθητών
«Ψηφιακά παιχνίδια στην Ιστορία»
Σχολικό Έτος 2021-2022

1ο Πρότυπο ΓΕ.Λ. Θεσσαλονίκης - Μανόλης Ανδρόνικος

Στο πλαίσιο του άξονα «Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση» και του Σχεδίου Δράσης «Καλλιέργεια δημιουργικότητας των μαθητών/- τριών στο πλαίσιο της τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης» που υλοποιείται φέτος στο σχολείο μας οι μαθητές του Τμήματος Β2 ενθαρρύνθηκαν να κατασκευάσουν τα δικά τους δημιουργικά ψηφιακά παιχνίδια με βάση την διδακτέα ύλη του μαθήματος της Ιστορίας. Για τον σχεδιασμό και την κατασκευή των παιχνιδιών οι μαθητές χωρίσθηκαν σε ομάδες και χρησιμοποίησαν τις δυνατότητες που παρέχει η πλατφόρμα Wordwall. Τα παιχνίδια – κουίζ που δημιούργησαν οι μαθητές μπορούν να αξιοποιηθούν και ως ευκαιρία επανάληψης για τις απαιτήσεις των διαγωνισμάτων και των τελικών εξετάσεών τους.

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε τους σχετικούς συνδέσμους.

https://docs.google.com/document/d/1It743P2L-1uS-yIIpen3fqd8rHmlV2UY/edit?usp=sharing&ouid=109889804491178716104&rtpof=true&sd=true

Ήπιες Δεξιότητες: Καλλιεργώ τη νοοτροπία ανάπτυξης
Σχολικό Έτος 2021-2022
1ο Πρότυπο ΓΕ.Λ. Θεσσαλονίκης - Μανόλης Ανδρόνικος

Η νοοτροπία ανάπτυξης (growth mindset) είναι μια ήπια δεξιότητα (soft skill) η οποία συνίσταται στην πίστη του ατόμου ότι οι δεξιότητες που έχει μπορούν να αναπτυχθούν μέσα από σκληρή δουλειά, καλές στρατηγικές και αλληλεπίδραση με τους άλλους. Με τη συγκεκριμένη παρέμβαση επιδιώκεται η αποδοχή και αξιοποίηση του «λάθους» και των «πρόσκαιρων αποτυχιών».

Με τις δράσεις που διοργανώθηκαν στο παρελθόν για τη διαχείριση του λάθους στη Γ’ Λυκείου, οι μαθητές και μαθήτριες δήλωσαν ότι επωφελήθηκαν για τη συμμετοχή τους στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Αξιοποιώντας αυτήν την ανατροφοδότηση, σχεδιάστηκε η παρούσα δράση.

Στη συγκεκριμένη παρέμβαση, τα παιδιά παρακολούθησαν βίντεο με θέματα νευροεπιστήμης ώστε να αντιληφθούν τη νευροπλαστικότητα του εγκεφάλου. Ακολούθως δόθηκαν στα παιδιά κάποια παιχνίδια για να διακρίνουν συμπεριφορές σταθερής νοοτροπίας και νοοτροπίας ανάπτυξης, διάσημες αποτυχίες που οδήγησαν σε επιτυχίες και στρατηγικές για να καλλιεργήσουν τη νοοτροπία ανάπτυξης.

Η παρέμβαση είχε διάρκεια δύο διδακτικές ώρες σε κάθε τμήμα. Πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2021.

Οι καθηγητές-τριες:

Α. Γραμματικοπούλου

Κ. Γρηγοριάδου

Δ. Σαλονικίδης

Θεματικός άξονας 1: Διδασκαλία μάθηση και αξιολόγηση
Σχολικό Έτος 2021-2022
1ο Πρότυπο ΓΕ.Λ. Θεσσαλονίκης - Μανόλης Ανδρόνικος

Αξιολόγηση σχολικής μονάδας

Θεματικός άξονας 1: Διδασκαλία μάθηση και αξιολόγηση

Καλλιέργεια της δημιουργικότητας των μαθητών.

Δημιουργικά παιχνίδια στο μάθημα της Βιολογίας Α΄ Λυκείου

Στο πλαίσιο ενίσχυσης της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών και καλλιέργειας θετικού κλίματος, δημιουργήθηκαν εκπαιδευτικά παιχνίδια και posters. Η εφαρμογή έγινε στο μάθημα της Βιολογίας Α΄ τάξης Λυκείου. Στο κεφάλαιο «Το κυκλοφορικό σύστημα», ενσωματώθηκαν στην διδασκαλία παιχνίδια και ομαδοσυνεργατικά posters με στόχο την ανάδειξη της δημιουργικότητας των μαθητών, την διαμορφωτικού τύπου αξιολόγηση, την ενεργή συμμετοχή τους και την δημιουργία θετικού μαθησιακού κλίματος μέσα στην τάξη.

1. Δημιουργία εκπαιδευτικών παιχνιδιών στο μάθημα της Βιολογίας Α΄ Λυκείου.

Αρχικά αντί επανάληψης μετά την ολοκλήρωση κάθε ενότητας «παίζαμε» kahoot για να θυμηθούμε τις έννοιες και τις λειτουργίες του κυκλοφορικού συστήματος. Οι μαθητές, μετά από συνεννόηση με την διεύθυνση του σχολείου, έφερναν τα κινητά τους τηλέφωνα και αφιερώναμε τα τελευταία λεπτά της διδακτικής ώρας για να παίξουμε kahoot. Ζητήθηκε από τους μαθητές να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό παιχνίδι τουλάχιστον 10 ερωτήσεων και προτάθηκαν 3 ελεύθερα λογισμικά, το kahoot.it, το crosswordlabs.com και το quizlet.com. To kahoot στην ελεύθερη έκδοση μπορεί να έχει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σωστού λάθους, υπάρχει επίσης δυνατότητα ενσωμάτωσης εικόνων και video. To crosswordlabs δίνει την δυνατότητα δημιουργίας σταυρόλεξου και με το quizlet μπορείς να δημιουργήσεις ερωτήσεις αντιστοίχισης, flash cards ή ορισμούς εννοιών. Περισσότερες σχεδιαστικές απαιτήσεις έχει το kahoot, παρόλα αυτά οι περισσότεροι μαθητές επέλεξαν να σχεδιάσουν το παιχνίδι τους με βάση αυτό το λογισμικό ενσωματώνοντας τις κατάλληλες εικόνες. Οι μαθητές ήταν εύστοχοι και δημιουργικοί και το αποτέλεσμα ήταν πολύ ικανοποιητικό. Η δράση αυτή υλοποιήθηκε στο Α2 τμήμα.

Παρακάτω δίνονται οι σύνδεσμοι με τα παιχνίδια που δημιούργησαν οι μαθητές

https://create.kahoot.it/share/bc6a8e94-2273-4e99-ba77-ed877b0e3c50

https://create.kahoot.it/details/270a3ca8-6381-4959-9c1b-3bb1b3b74c5e

https://create.kahoot.it/details/4d3e9b8b-986c-4dd4-a7fc-e3458f9979ca

https://quizlet.com/_anomk7?x=1jqt&i=445zny

https://play.kahoot.it/v2/start?quizId=d3126653-efec-4249-8e54-1cc36f636795

https://crosswordlabs.com/view/2021-11-04-565

https://create.kahoot.it/details/ba81a505-4740-4acc-ab13-ebc91ad629c7

https://create.kahoot.it/details/1f172367-20b0-4635-b6bd-a36f5250c6ee

https://create.kahoot.it/details/c407c002-15aa-42da-8747-8ace0e250b9d

https://crosswordlabs.com/view/2021-12-01-351

https://create.kahoot.it/share/quiz/04110f39-fb37-4f88-9b0b-6bc7cfde3d6a

https://create.kahoot.it/share/a348a4a4-2ced-4e3a-ab76-264d9f6f7c93

https://create.kahoot.it/share/33640dfa-f330-4f0c-a5f9-b18f9e389b0c

https://create.kahoot.it/details/6e74e894-766a-4552-9df5-79980c434a85

https://create.kahoot.it/details/50c731c5-a14e-472a-ad5a-57f8b4ea0fd3

https://create.kahoot.it/details/fae889c8-1905-48cc-9616-3f72b53f1e33

https://play.kahoot.it/v2/?quizId=01792e38-2f31-4bf3-9328-4c4579e25f32

https://create.kahoot.it/details/7780c333-f1b8-46d0-91f0-3edf3b3e4ca2

https://crosswordlabs.com/view/2021-11-06-64

https://create.kahoot.it/details/914efb04-b65d-485c-a19a-7820661f5fc0

https://create.kahoot.it/creator/2ef4494e-c134-4a34-8d0a-4a44b3b1cfe9

https://crosswordlabs.com/view/2021-11-29-583

 

2. Μετά την ολοκλήρωση του κεφαλαίου οι μαθητές και των 2 τμημάτων χωρίστηκαν σε 5μελείς ομάδες και κάθε ομάδα ανέλαβε να φτιάξει ένα poster το οποίο θα χρησίμευε ως επανάληψη των επί μέρους ενοτήτων του κυκλοφορικού. Δεν δόθηκε καμιά οδηγία και οι μαθητές ήταν ελεύθεροι να δημιουργήσουν το επαναληπτικό poster όπως ήθελαν.

Και σε αυτό το κομμάτι οι μαθητές ήταν ιδιαίτερα δημιουργικοί, κάποιοι ζωγράφισαν όργανα, άλλοι δημιούργησαν παιχνίδι και κάποιοι απεικόνισαν την ενότητα με μορφή εννοιολογικού χάρτη. Όλα τα μέλη των ομάδων συνεργάστηκαν και συμφώνησαν για την μορφή και το περιεχόμενο της αφίσας τους. Δέκα λεπτά πριν το τέλος της ώρας κάθε ομάδα παρουσίασε την ενότητα που ανέλαβε. Για να δείτε τα posters των μαθητών:

https://drive.google.com/drive/folders/17lbgxYyygsbndfg2ZYSIrrz36Llt28is?usp=sharing

 

Κυριακή Γρηγοριάδου

 

Πρόσθετες πληροφορίες